Klickerträning

Har idag fått en bok om klickerträning. Den verkar vettig och trovärdig, så det kommer jag att testa på Mythos. Läste ut den idag när vi var ute och plogade. Ska använda klicker för att träna vardagslydnad först och främst, men klicker kan man använda även för avancerad träning. Enligt författaren så ska man inte säga nåt till att börja med när man klickertränar. Det hunden ska lära sej först är att klickandet ger en belöning. Det är först senare som man använder "sitt, ligg" mm. Hundar pratar ju inte så det ska inte du göra heller när man tränar hunden....verkar helt logiskt ju. Kommer att ta tid och en del arbete, men när det väl sitter så är det väl värt mödan kan jag tro.

Mythos har börjat skälla när han vill ha uppmärksamhet....vet inte riktigt hur jag ska tackla det....Har hittills "nejat" och ignorerat....vet inte vilket som är bäst. Om jag ställer mej upp framför honom, tittar på honom och visar "pondus" när han skäller, så tittar han på mej och går undan.

Kram och hej!

Kommentarer
Postat av: Bell

Jasåjaha, hålla truten alltså.. Får göra det då..



Nix piper när han vill ha uppmärksamhet..

2012-05-06 @ 14:08:42
Postat av: Eva

Ja...kan du det?! :p

2012-05-06 @ 15:18:36
URL: http://chawah.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0