Mamma Bell skriver:

Nu är det bara 3 dagar kvar tills vi ska åka och hämta lille Nix. Jag vet inte hur många gånger jag sagt "kaaan det bli torsdag någon gång!?". Igår var vi hos min mor och hälsade på och då blev det sagt bra många gånger iallafall. Vi pratar inte om så mycket annat än våra småpluttar just nu =p.

Idag har jag iallafall fått ändan ur vagnen och städat en hel del. Dammsugit både nedervåningen och övervåningen, skurat lite golv, bytt gardiner i köket och plockat undan en hel del. De bärbara datorerna och dess tillhörande sladdar har fått en egen plats i ett skåp så att Nix inte ska komma åt dem. Sladdarna bakom tv:n blir det svåraste att få ordning på, men jag hoppas att sprayen vi ska köpa kommer att fungera bra så att grabben tycker de smakar pyton. Man kan ju hoppas att han inte tycker de är intressanta över huvud taget, men vi får såklart hålla koll och ge honom massa andra saker att tugga på. Blir en hund bra aktiverad så har den ju oftast inte ork eller lust att leta rätt på saker att massakera heller, då är den nöjd ändå. Så mycket lek, bus, mys och upptäcksfärder ska det bli!

Jag ska ut och hämta in bädden och bädda i ordning den. Nix ska få sova nedanför min sida av sängen i sovrummet nämligen. Det känns bra att vi får hämta honom tidigt på torsdag så han har hela dagen på sig att finna sig någorlunda till rätta innan den läskiga första natten kommer. Jag gissar att det kommer att ta ett tag innan en liten kille känner sig helt hemma i ett så här stort hus.

På altan ska vi bygga någon slags grind så att vi kan ha dörren öppen och han ska kunna gå in och ut som han vill, kunna ligga och jäsa i solen eller mysa i skuggan.

I soffan ska han få ligga och gotta sig bäst han vill, men i sängen får han inte vara utan att vi ger honom lov först. Att han ska sitta, söka ögonkontakt och få ett "varsågod" före maten är bland det första vi kommer att lära honom eftersom jag märkt att det är något som både hund och ägare har stor nytta av. Hunden känner sig trygg då den snabbt lär sig att lita på oss, förstår att det är vi som styr godsakerna och att vi gärna delar med oss av dem när han gör rätt (alltså när vi på rätt sätt förmedlar vad "rätt" är, så att han förstår). Detta gör att hunden tidigt lär sig att det är lönsamt att vara lyhörd, ha koll på oss och lyssna på oss som har hand om godsakerna :). Dessutom är det alltid en trygghet för en hund att ha några regler. En hund som får göra som han vill är en hund utan ledare och därmed en olycklig sådan.

Det som är mest spännande nu är att få se hur Nix och Mythos går ihop på lördag. Jag och mamma har ju insett att Nix är lite större, men hundar brukar ju själva kunna anpassa lek och stoj efter olika kompisar så vi hoppas att det ska gå bra. Vi ska se till att de träffas ofta och växer upp ihop så att förutsättningarna för en livslång vänskap är så goda som möjligt. Hoppas att de fort bestämmer vem som är ledaren dem emellan och sen accepterar det livet ut så att de bara kan ha roligt tillsammans. Så långt det går får de sköta det där själva och vi har ju faktiskt ingen som helst anledning att tro att det skulle gå dåligt, men risken finns ju alltid och särskilt när det gäller två hundar av samma kön och framförallt hanhundar. Men som sagt, träffas de ofta och redan från 8 veckors ålder så borde det inte vara några problem :).

JAMEN NU KAN DET VÄL TA OCH BLI TORSDAG!?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0